Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Turning Point: The Bomb and the Cold War’

Anmeldelse: ‘Turning Point: The Bomb and the Cold War’

15/03/2024 | Flixfilm

Netflix når det er bedst.

Filminstruktøren Brian Knappenberger overtager stafetten fra den nu Oscar-vindende Christopher Nolan og hans tre timer lange epos Oppenheimer. Knappenbergers nye Netflix-dokumentar forklarer mere dybdegående, hvordan Robert Oppenheimers splittede atom førte til en todeling af verden og har holdt os alle på randen af en katastrofe i de sidste 80 år.

‘Turning Point’ er en serie i ni dele af i alt 10 timers varighed. The Bomb and the Cold War er et værk af skræmmende omfang og utrolig indsigt bygget op omkring 100 interviews med eksperthistorikere, førstehåndsvidner, politiske insidere og statsoverhoveder, herunder Volodymyr Zelenskyy. Sammen guider de os gennem farerne, fordommene og paranoiaen i efterkrigstiden, Sovjetunionens langsomme forfald og sammenbrud og Putins fremkomst og den russiske invasion af Ukraine i 2022. Selvom meget af fokus er på den farlige dans mellem USA og Sovjetunionen, gør serien sig umage med at følge den globale rækkevidde af den kolde krig og atomtruslen. Der er afsnit om Berlin, Kina og Cuba, som man kunne forvente, men også om Iran, Guatemala, Angola og endda Marshalløerne.

Seriens store omfang og seriøse tilgang adskiller den fra mange streaming-dokumentarer – ikke mindst det nylige dokudrama Einstein and the Bomb. Bredden kommer heller ikke på bekostning af analytisk eller følelsesmæssig dybde. I modsætning til Oppenheimer ser serien ud over dem, der aktivt formede de monumentale begivenheder, til dem, der hjælpeløst er fanget i historien. Et længere afsnit, hvor overlevende fra bombardementet af Hiroshima genkalder sig dagens brændende rædsel og det langvarige traume, fungerer som en enorm bonus til dokumentaren, hvor mange andre film og dokumentarer mangler netop dette perspektiv.

Dette er en serie, som gør dig klogere, fordi du ser den lige netop den. Der er detaljerede beretninger om Stalins morderiske fremgang, henrettelsen af Rosenberg-parret, McCarthyismens omfang, galgenhumoren i Dr. Strangelove – der af historikere nærmere bliver betragtet som “en dokumentar”, Svinebugten og Cubakrisen og oprettelsen af CIA, som sponsorerede blodige kup i Iran og Guatemala, med den blotte minimale mulighed for kommunistisk ekspansion som begrundelse. Turning Point gør det helt klart, at begge supermagter gjorde masser af beskidte gerninger under den kolde krig, og at ingen af dem var hellige, som et blik på den amerikanske atomregning vil bevidne.

På andre punkter giver serien en ubehagelig fornemmelse af, hvor tæt verden er kommet på endnu en atomar udslettelse. Mere skræmmende end afværgede ulykker er de angreb, der er planlagt, men aldrig gennemført. I en af seriens mest chokerende scener gennemgår atomstrategen og whistlebloweren Daniel Ellsberg et nyligt afklassificeret officielt forslag fra slutningen af 1950’erne om et amerikansk angreb, der ville have udslettet en femtedel af verdens befolkning. “Alt i Dr. Strangelove kunne være sket,” siger han.

Den forbinder også fortiden med nutiden på en måde, som bør få alle til at stoppe op. Når Rusland bruger internettet til at skabe uenighed blandt amerikanske vælgere, arbejder de ud fra en gammel drejebog fra både KGB og CIA, som gjorde masser af skade med de gamle mediers værktøjer. Serien illustrerer behændigt, at Putins foragt for demokratiet og hans trang til at føre Rusland ind i en skånselsløs ny guldalder, knuse enhver modstand og blive ved magten på ubestemt tid, følger et mønster, der har mere til fælles med Stalin end med Brezhnev, for eksempel. Han er fast besluttet på at gøre Rusland stort igen. Det er ikke underligt, at Donald Trump er fan.

Denne tankevækkende serie minder os om, at den kolde krig ikke, som det nogle gange beskrives, var et taktisk skakspil mellem velovervejede statsmænd, men et spil russisk roulette spillet af uberegnelige, ustabile mænd, der holdt en pistol mod vores hoveder. Hver episode begynder med scener fra Ukraine for at sikre, at vi aldrig mister overblikket over, hvor det spil spilles nu.

‘Turning Point: The Bomb and the Cold War’ er en fin følgesvend til et andet nyere Netflix-tilbud af høj kvalitet, Einstein and the Bomb. Men det var blot en appetitvækker skulle det vise sig. Dette er et ni-retters måltid. Netflix har gennemslagskraften og pengene til at gøre den slags ting oftere. Lad os håbe, at de bliver ved med at bruge det.

Se ‘Turning Point: The Bomb and the Cold War‘ på Netflix Danmark.