Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Ultraman’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Ultraman’ – sæson 1

04/04/2019 | Ingen kommentarer

ultraman anmeldelse review netflix serie 2019

Den nye udgave af ‘Ultraman’ genintroducer den japanske superhelt til en ny generation. Men den stivbenede motion capture-animation gør det vanskeligt at engagere sig i Ultraman og hans venner/fjender og historien har svært ved at gribe en med de snørklede plot-forklaringer og kedelige figurer. Man skal være seriøs fan af anime for at finde kvaliteter i denne her skuffede reboot.

‘Ultraman’ hører til en af de japanske kronjuveler fra popkulturen under kategorien “tokusatsu”, der er et udtryk for de film og tv-serier, der bruger effekter. Tilbage sidst i 60’erne skabte Eiji Tsuburaya og hans produktionsselskab Tsuburaya Productions, ‘Ultraman’ som en tv- serie, hvor superhelten hver uge bekæmpede flere meter høje rummonstre og andre fjender. Selve konceptet med figuren udsprang oprindeligt fra serien ‘Ultra Q’; en japansk svar på ‘The Twilight Zone’ og ‘The Outer Limits’. ‘Ultraman’-serien blev lavet på samme måde som de mange ‘Godzilla’-film. Mænd i store og mærkelige dragter der kæmpede mod hinanden i en tydeligvis falsk modelby, der tit skulle forstille Tokyo. Nemt at gøre grin med i dag, men det har en sær charme over sig.

ultraman 2

Netflix har nu udgivet en animerende reboot af ‘Ultraman’, der bygger på en tegneserieforsættelse af den gamle serie. Fra første afsnit af får man en kort omrids af Ultraman-historien: Shin Hayata var den første Ultraman for et halvt århundrede siden og fik sine evner gennem en symbiose med en udenjordisk kraft til formål med at beskytte Jorden fra en farlig trussel fra det ydre rum. Efter at Hayata besejrede fjenden, forlod kraften ham og gav ham tilmed hukommelsestab. Men han havde stadig de utrolige kræfter, der nu er gået i arv hos hans søn Shinjiro. Shinjiro opdager naturligvis sine kræfter og om hans fars fortid som superhelt, samtidig med at en ny fjende fra rummet har grumme planer mod Jorden. Kan sønnen formå gentage sin fars sejr og dermed redde Jorden på ny?

Jeg skal være ærligt at sige at den nye ‘Ultraman’-serie henviser sig bedst til dem, der kender til stoffet på forhånd. For dertil er den lettere forvirrende trods det simple plot, da den referencer en del til fortidens udgave af helten og det forstyrrer tempoet i den nutidige historie. De heftige og ind imellem blodige actionscener er dog med til at live handlingen lidt op, når det gælder. Så nej, serien er ikke for de små!

ultraman 3

Seriens brug af motion capture animation er en pudsig beslutning fra skaberne. Det virker til alle de flotte actionscener, men det har desværre en kikset effekt på figurernes ansigtsmimik, som i forvejen ikke har spændende personligheder. Det er simpelthen for stift og deres følelser kommer ikke ordentligt frem. Det er sindssygt klodset, når der er dramatisk dialog, mens deres ansigter er livløse! Ultramans opdaterende dragt er dog ret cool at se på og er som at se en japansk kombination af Marvel-heltene Iron Man og Captain Marvel.

Dem der er seriøse fans af ‘Ultraman’ vil sikkert få en god oplevelse med rebootet. Men om animationen vil falde i deres smag er usikkert, da det hæmmer det samlede udtryk. Dem der ikke kan lide anime generelt, kan nemt springe over den her og streame efter anden underholding.

Se ‘Ultraman‘ på Netflix Danmark.