Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Uncut Gems’

Anmeldelse: ‘Uncut Gems’

03/02/2020 | Flixfilm

uncut gems anmeldelse review adam sandler netflix danmark

Som en hypnotiserende, usleben diamant hiver Adam Sandler dig ind i New Yorks utrygge gader med løfter om rigdom og succes. Safdie brødrenes ’Uncut Gems’ er åndeløs spænding, og du har aldrig oplevet Sandler bedre end her!

Lad mig bare starte med at få det sagt: Du har aldrig set Adam Sandler sådan her før! Som den forgældede juveler, Howard Rattner, tilfører Sandler filmen et så intenst tempo, at du nærmest mærker Howards desperation i dit indre. Og selvom Howard sjældent tager de rette valg, og selvom han negligerer sine børn og ekskone, så håber du alligevel at tingene lykkes for ham. Du håber, at han får ro i sjælen, og at du derfor også får mulighed for at falde ned igen.

uncut gems adam sandler

’Uncut Gems’ er og bliver Adam Sandlers film. Han er i konstant bevægelse, og hans evindelige talestrøm fylder alle tomrum og sørger for, at vi aldrig kigger væk eller mister interessen. Karakteren Howard er ekstremt dragende, og vi er interesseret i at finde ud af, hvad hans utømmelige drive og hans ludomaniske adfærd kommer sig af. Howard er besat af penge, materialistisk rigdom, kendiskultur og det perfekte væddemål. Under sin datters skolestykke, efter han kort tid forinden har været kidnappet og fanget nøgen i en bils bagagerum på skolens parkeringsplads, kan Howard ikke skjule sin umiddelbare forbløffelse, da datterens rolle i stykket begynder at spytte guldmønter ud, hver gang hun taler. En eventyrlig drøm der især appellerer til ham.

Bag ’Uncut Gems’ står Josh og Benny Safdie og de har, i samarbejde med produktionsselskabet A24, der de seneste år har opbygget sig et majestætisk filmresumé inden for indie-genren, og Netflix, skabt deres største film til dato. Brødrene Safdie har ellers tidligere prøvet kræfter med at skabe højintense film om skæve eksistenser i desperate situationer. I 2017 gav de os ’Good Time’. Et mindre mesterværk, der følger en desperat bankrøver, i skikkelse af Robert Pattinson, i New Yorks underverden. Men hvor ’Good Times’ er en lille, selvomsluttet historie, mærkes det tydeligt, at ’Uncut Gems’ udfolder sig et større univers, hvor jøder i Etiopien finder opaler, og Howard i New York forgælder sig til pengeglade bøller.

uncut gems film

Udover Sandlers kraftanstrengelse af en præstation, skaber Safdie brødrene også en dragende effekt med deres meget insisterende filmsprog. Vi ser panoreringer, der både tager os helt ind i menneskets indre og helt ud til New Yorks summende natklubber. Her dvæles også ofte ved de skarpe og psykedeliske farver, som da Howard viser NBA-stjernen Kevin Garnett (KG) en etiopisk opalsten, hvor alskens farver udspringer fra. Ligesom KG bliver vi suget ned i stenens og farvernes indre, hvor vi ser alt og intet på samme tid. I stedet for at fremmedgøre seeren med seancer som denne, ved instruktørparret udmærket, hvordan de fanger os.

En anden vigtig faktor, der bidrager til filmens visuelle formåen, er Daniel Lopatins eminente score. Vi får serveret én stor pærevælling af synthesizers tillagt alt fra voldsom korsang til rytmiske jungletrommer, der sniger sig ind på dig. New York har aldrig været mere dyrisk, end den fremstår her. Lopatin har i ’Uncut Gems’ leveret et af de mest alsidige og hypnotiserende scores, jeg længe har hørt.

uncut gems danmark

Foruden Sandler har filmen et fremragende cast. Vi får alt fra Idina Menzels trætte ekskone, der mere end noget andet, gerne vil blive fri for Howard, til The Weeknd som en UV-lys-krævende, coke-sniffende 2012-version af sig selv med dertilhørende frisure. Alle er på toppen af deres spil, og alle udfordrer de Sandler, som dog aldrig lader sig trumfe.

Når man sidder og ser Adam Sandler udfolde sig som Howard i ’Uncut Gems’ glemmer man næsten, at den selvsamme skuespiller har stået bag nogle af sidste årtis mest rædderlige komedier, ’Pixels’, ’Jack and Jill’, etc. Ikke siden Paul Thomas Andersons formidable ’Punch-Drunk Love’ har Sandler været så dramatisk overbevisende, som vi ser ham her. Kameraet følger ham tæt hele filmen igennem, og han brillerer i samtlige scener. Og selvom det lyder mærkeligt, var det en fornøjelse at se Sandler komme i karambolage med en forvirret The Weeknd sat til Kendrick Lamars ’Swimming Pools (Drank)’. Jeg vil anbefale alle Sandler-hadere og alle Sandler-fans om at tage hinanden i hånden og se denne film. Jeg er sikker på, at ingen går skuffet hjem.

Se ‘Uncut Gems‘ på Netflix Danmark.