Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Voir’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Voir’ – sæson 1

13/12/2021 | Flixfilm

voir anmeldelse netflix

David Fincher samler som executive producer i serien ‘Voir’ en samling visuelle essays fra filmjournalister og branchefolk. Serien egner sig allerbedst til det nørdede publikum der elsker filmmediet og dets virkemidler meget højt.

Mesterinstruktøren David Fincher fortsætter med at bruge Netflix til egen fordel som demonstreret med serierne ‘House of Cards’, ‘Love, Deaths & Robots’ og ‘Mindhunter’ og sidste års Oscar-vinder, det sort/hvide drama ‘Mank’ om den berømte manusforfatter Herman J. Mankiewicz. For tiden er Fincher ved at filme den kommende thriller ‘The Killer’ med Michael Fassbender, men nu her er han sammen med David Prior aktuel med essay-serien ‘Voir’. I seks afsnit kommer ‘Voir’ med faglige såvel som personlige betragtninger fra filmjournalister om filmmediets virkemidler og de film der formede deres passion.

voir david fincer

Ideen med visuel essay er sådan set ikke ny og slet ikke hvad angår gennemgående analyse af en film og om dens tematik og virkemidler. Selv ser jeg mange af den slags essays på YouTube dagligt og de kan være af svingende kvalitet både med hensyn til indholdet og formidling af det. Også de bruger klip fra andre film i et væk og har en dominerende voice over der fortæller om et bestemt emne.

Indholdet i ‘Voir’ er lidt af samme skuffe men med langt bedre production value, hvilken man kun forventer fra en visuel mester som Fincher som bagmand. For man mærker hans særlige æstetik som set i ‘House of Cards’ i nogle sekvenser der illustrerer nogle af bidragsydernes barndomsminder fra biografens mørke.

Det kan bedst anbefales at have set de film der bliver omtalt, for de går i dybden med handlingen på en afslørende måde med mange klip der bliver vist derfra. Så har man overhovedet ikke se film som ‘Dødens Gab’, ‘Lawrence of Arabia’, ‘Heat’ og ’48 timer’, så se dem først før de gældende episoder om dem. De ikke-titelbaserede episoder er om fjernsyn versus biograf og om animationsmediets evne til at formidle de store følelser.

voir netflix

For dem der dyrker animation er det sidstnævnte afsnit et must see, da det kommer nærmere ind på karakterdesign der vækker appeal hos publikum uanset om det er i 2d eller 3d med kommentarer fra Disney-animatoren Glen Keane. Til gengæld er der ikke meget nyt at hente i det om den fortsatte strid mellem biografen og tv udover den føromtalte billedside der illustrerer problematikken på glimrende vis. Der bliver ‘Heat’ brugt som et oplagt eksempel i afsnittet, da den bygger på Michael Manns oprindelige tv-film ‘L.A. Takedown’.

‘Voir’ kommer med fascinerende betragtninger fra folk der tydeligvis kender til deres stof. Uanset man er enig med dem eller ej, så er det hele serveret som en komplet visuel og informativ oplevelse der aldrig føles tør. Ikke alle vil finde ‘Voir’ underholdende, og serien egner sig bedst til de nørder der dyrker film, som var det livets salt og det er det osse! Men er man frisk på at få en anden persons personlige vinkel på en filmklassiker, så tjek ‘Voir’ ud og blive klogere på anden vis.

Se ‘Voir‘ på Netflix Danmark.