Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘We Are the Wave’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘We Are the Wave’ – sæson 1

07/11/2019 | Flixfilm

We Are the Wave anmeldelse netflix serie 2019

Den nye mini-serie bygget over Morton Rhues novelle laver både om på rammehistorien og det politiske fortegn, men får ikke ret meget ud af det; ikke mindst takket være en historie, der står i stampe og mangel på både konsekvenser og en tredimensionel karaktertegning.

Ron Jones skrev i 1981 en novelle om et eksperiment i en skoleklasse, der skulle vise eleverne de mere tillokkende sider af facismen og den yderste højrefløj, men det ender i rent kaos. Den mest kendte filmatisering er nok den tyske filmudgave fra 2008, som enhver tysklærer har vist sin klasse. Denne nye mini-serie fra Netflix stammer også fra Tyskland, men i modsætning til sin forgænger, bytter den om på det politiske fortegn så det nu er faren ved den ekstreme venstrefløj, der udforskes.

I den lille by Heppersfeld starter den mystiske Tristan på en ny skole. Den hårdtarbejdende og flittige rigmandsdatter Lea tiltrækkes snart af den nye fremmede, der ikke synes at være bange for nogen eller noget. Snart samler han Lea, den generte bondedreng, Hagen, den udstødte Zazie og krigsflygtningen Harim sammen i en gruppe han kalder Bølgen (Die Welle), der går ud på, at udføre anarkistiske aktioner og happenings. Men Tristans planer og motiver viser sig at være mere ambitiøse og dystre.

We Are the Wave 2

Det er egentlig en god idé at skifte fokus til en venstrefløjen og dens farer. Det politiske klima i hele Europa synes at være på vej mod hver sine modpoler på højre- og venstrefløjen, og derfor er det nødvendigt at afsøge faren og fascinationen ved begge fløje, og det kræver mere end en spillefilms varighed. Desværre synes seriens forfattere lige så forvirrede som seriens hovedpersoner, når det kommer til hvordan historien skal fortælles, og det ender med, at det i udgangspunktet spændende persongalleri alle bliver skrevet som de stereotyper, der findes utallige af i serier om unge, der får en pludselig politisk vækning.

Værst ser det ud for Leas karakterbue, der strækker sig fra først at være en snæversynet rigmandsdatter til venstre-anarkist og til sidst ind på en middelvej. Disse skift sker pludseligt fra afsnit til afsnit, og man får ikke en ordentlig fornemmelse af, hvordan hun går fra det ene ydrepunkt til det andet; selvfølgelig udover, at det skal kunne tjene historien. Derfor er vi, som publikum, heller ikke sympatiske med Lea, når tingene spidser til. Ganske vist er der en håndfuld scener, der forsøger at stikke dybere, men de er få og hurtigt overstået. Så ser det dog lidt bedre ud for bondedrengen Hagen, der har en troværdig motivation for at slutte sig til Bølgen andet end pludselig bondeanger over sin materielle rigdom, og hans og Zazies venskab er klart højdepunktet i serien. Man kan dog ikke komme fra, at de unge skuespillere spiller ret godt.

we are the wave 1

Samtidig udnytter serien heller ikke sin længde ordentligt, og dramaturgisk er serien ret dårligt pacet i og med, at når der endelig sker noget af dramatisk substans, er vi tilbage på nulpunktet et par scener senere, og man får fornemmelsen af, at der er ført meget ekstra plotfyld på for at fylde seriens seks afsnit. Bl.a. et sub-plot om Harims familie, der dukker op i tide og utide uden at blive ført til dørs. Selvom serien også prøver at vise vensrefløjens mere giftige elementer, får vi heller ikke rigtigt nogle seriøse konsekvenser og serien synes tilfreds med blot at sige: ”At være dybt venstreorienteret er ikke godt, men nynazisterne er nu altid værst”. Det er ikke fordi jeg ikke sympatiserer med mange af de sager, som Bølgen kæmper for, men serien er simpelthen for ufokuseret til at skabe ægte spænding mellem de to politiske poler og få publikum til at tænke over tingene, som den originale filmudgave fra 2008 gjorde det.

‘We Are the Wave’ er altså et sympatisk, men i sidste ende, noget fejlslagent forsøg på at genfortolke Ron Jones´ sociale eksperiment med nutidens politiske klima. Historien er for ufokuseret og dårligt pacet, og selvom alle fem hovedrolleindehavere spiller deres roller godt og serien er fermt instrueret, kan den ikke undslippe den stereotype karaktertegning.

Anmeldelsen er baseret på alle afsnit i første sæson.

Se ‘We Are the Wave‘ på Netflix Danmark.