Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘We Have a Ghost’

Anmeldelse: ‘We Have a Ghost’

25/02/2023 | Flixfilm

David Harbours stille men udtryksfulde spøgelsesfigur er højdepunktet i den familievenlige gyserkomedie ‘We Have a Ghost’. Filmen leger veloplagt med de kendte spøgelse-klicheer på en sjov måde og er god underholdning til weekenden.

Filmskaberen Christopher Landon har længe gjort sig gældende i gyserfilm-sammenhænge, lige siden han var med at skrive de populære ‘Paranormal Activity’-film. Så begyndte han selv at instruere gyserfilm på egen hånd og viste sig at have gode evner inden for det samt en forkærlighed for absurd humor der er en skarp kontrast til de voldsomme uhyrligheder. Han er således manden bag de absurd underholdende ‘Happy Death Day’, ‘Happy Death Day 2U’ og ‘Freaky’.

Nu er Landon tilbage med den noget mere familievenlige ‘We Have a Ghost’, hvor han forsøger at lave en komisk twist på de klassiske klicheer vi som publikum forbinder med film om spøgelser. Historien starter fredsommeligt, da en familie flytter ind i deres nye hus som ærligt talt skriger af spøgelseshus-klicheer. Det viser sig at huset er – surprise! hjemsøgt af et spøgelse. Men der er tale om et venligt spøgelse der hedder Ernest – en forrygende stum David Harbour med hentehår!

Filmen vælger at skrotte på de traditionelle gysertricks, da Ernest er mere sjov og grinagtigt end egentlig decideret skræmmende. For da familiens humørsvingende teenagerdreng Kevin (Jahi Winston) begynder at blive venner med Ernest og laver videoer om ham, så bliver Ernest en viral sensation på de sociale medier. Det åbner til gengæld dørene op for uventede problemer for Kevins familie.

‘We Have a Ghost’ bygger på en novelle af forfatteren Geoff Manaugh der også fungerer som filmens executive producer, mens Landon står for selve manuskriptet. Ligesom det var tilfældet med de seneste film fra Landon, så leverer han en sjov omgang underholdning. Filmen giver også noget veltimet satire om brugen af sociale medier når noget går viralt, hvilket faktisk ikke virker så langt ude igen, hvis folk var i stand til at filme et ægte spøgelse.

David Harbour er filmens ubetinget højdepunkt, og han formår at give det stumme spøgelse Ernest en masse personlighed alene bare med sit udtryksfulde ansigt. Spøgelseseffekterne føles som at se en nyere udgave af lignede effekter som set i film som ‘Ghost’ og ‘The Frighteners’ og har både en komisk og en skræmmende effekt.

Anthony Mackie er også god i den uvante rolle som faren Frank der ligger godt væk fra de action-roller, han har haft indenfor de senere år. Som Kevin er det nye talent Jahi Winston meget god, og hans samspil med Harbour er rørende. Til gengæld virker Jennifer Coolidge noget malplaceret og umorsom som den selvoptaget tv-clairvoyant Judy Romano, men det er uden tvivl på baggrund af hendes store succes med serien ‘The White Lotus’, at hun er med i filmen. Dog er der en grotesk scene mellem hende og Harbours spøgelse der er værd at se.

Kunne man lide Landons tidligere film som blandt ‘Happy Death Day’, så vil man more sig over hans seneste film ‘We Have a Ghost’. Den kunne nemt være trimmet hist og pist for tempoets skyld, men der er meget humor og spænding nok til at underholde en i weekenden.

Se ‘We Have a Ghost‘ på Netflix Danmark.