Netflix’ algoritmer skaber debat
21/11/2018 | FlixfilmDet er ingen hemmelighed at Netflix ved alt om deres medlemmer – yndlings-serier, film, skuespillere, genre m.v – og bruger deres informationer til at skabe den perfekte film og serie-tjeneste.
Oplysningerne bruges blandt andet til at skabe nyt indhold ved hjælp af computer-algoritmer, men når der skal tages beslutninger, hvem skal så bestemme? Mennesker eller algoritmer?
Det er det store spørgsmål, som på nuværende tidspunkt diskuteres heftigt i hovedkvarteret hos Netflix, ifølge den amerikanske avis The Wall Street Journal.
Diskussionen er opstået efter et konkret eksempel i relation til serien ‘Grace and Frankie‘ med Jane Fonda og Lily Tomlin. Algoritmerne hos Netflix viste, at deres medlemmer var mere tilbøjelige til at se serien hvis Lily Tomlin ikke medvirkede på coverbillederne. Skal man dermed bøje sig for computeren og fjerne én af hovedrollerne fra markedsføringen?
Artiklen fortsætter under annoncen
Samtidig viste analyserne, at et coverbillede med en dildo performede bedre end noget andet, men det havde ikke så meget med ‘Grace and Frankie’ at gøre, da vibratoren kun optræder i et enkelt afsnit. Men skal man vise det alligevel nu da computeren siger at seertallet vil stige?
I begge tilfælde endte Netflix med at følge “hjertet” og ikke computeren, men internt fortsætter diskussionerne mellem dem som troligt stoler på algoritmernes resultater og dem som bruger den menneskelige fornuft.